Sälja bolag

Sälja bolag – från förberedelse till genomförd affär

Att planera och genomföra en försäljning av ditt bolag är ett av de största affärsbesluten du kan fatta som företagare. I denna artikel går vi igenom allt du behöver veta för att optimera möjligheterna att sälja bolaget till rätt köpare, till rätt värde och med minsta möjliga risk.

Varför sälja bolag?

Att sälja bolag kan ha många skäl – och att klargöra motivet är första steget mot en framgångsrik affär.

Vanliga motiv

  • Du som ägare vill gå i pension, byta bana eller minska arbetsbördan.

  • Du vill frigöra kapital för andra satsningar.

  • Du vill överlåta bolaget till nästa generation eller till anställda.

  • Du har uppnått ett värdemål och vill nu realisera vinsten.

  • Bolaget når en kritisk fas där tillväxt kräver större ägare eller ny kompetens.

När du beslutar dig för att sälja bolag, är det viktigt att tydligt formulera varför du gör det – det påverkar både timing, struktur och prisläge.

Fördelar med att sälja bolaget vid rätt tillfälle

  • Ett bolag med finansiell ordning, dokumentation och tydliga processer är lättare att sälja och högre värderat.

  • Rätt timing kan ge bättre köparintresse, mer konkurrens och därmed högre pris.

  • Du kan frigöra tid och resurser för nästa steg – oavsett om det är nytt bolag eller livsstilsförändring.

Utmaningar och risker

  • Processen kan vara tidskrävande och kräver ofta externa rådgivare.

  • Om bolaget inte är “säljbart” (med god struktur, dokumentation, och tydlig affärsmodell) kan det leda till lägre värdering eller att affären inte blir av.

  • Skatte- och juridiska frågor måste hanteras korrekt – fel struktur kan bli dyrbar.

Förberedelser – gör bolaget redo att säljas

Förberedelser är en viktig del av processen med att sälja bolag

När du bestämt dig för att sälja bolaget, börjar arbetet med att förbereda bolaget för försäljning. Ju bättre förberedd du är, desto större sannolikhet att affären blir både snabbare och mer lönsam.

1. Finansiell och administrativ ordning

  • Säkerställ att bokföring, resultat- och balansräkningar, deklarationer och andra ekonomiska dokument är aktuella och i ordning.

  • Dokumentera processer och rutiner. Om kunskap sitter hos dig som ägare och inte är dokumenterad blir bolaget mer riskfyllt för en köpare.

  • Se till att bolaget är “säljbart” varje dag – det vill säga att du inte “väljer datum för försäljning” utan att bolaget är strukturerat för det.

2. Exit-/försäljningsplan

  • Sätt upp en tydlig plan: När vill du sälja? Varför ska du sälja? Till vem kan du tänka dig sälja?

  • Identifiera värdedrivare i bolaget: vad gör ditt bolag attraktivt för köpare? (t.ex. stark kundbas, kontrakt, tillväxtpotential, stabil drift).

  • Utgå från dessa drivare i din presentation och packetering inför försäljning.

3. Värdering och struktur

  • Värdet på bolaget påverkas av bland annat bransch, storlek, vinstmarginaler, tillväxtpotential och externa faktorer som konjunktur och ränteläge.

  • Fundera på transaktionsstrukturen: säljs aktier eller bolaget? Via holdingbolag eller direkt? Det påverkar skatt och köparens uppfattning.

  • Bestäm realistiskt målvärde – och ha koll på vad som skulle vara ett “minimumgodkänt” pris.

4. Skatte- och juridikfrågor

  • Vid exempelvis försäljning av bolag eller aktier gäller särskilda regler för fåmansbolag (3:12-regler) och olika beskattning beroende på hur affären struktureras.

  • Juridiska dokument (köpeavtal, aktieöverlåtelseavtal, garantier, incitamentsprogram för nyckelpersoner) bör vara förberedda.

  • Om du har ett holdingbolag bör du tänka på hur du hanterar utdelning, passiv ägarroll och framtida skatteuppskov.

5. Nyckelpersoner och organisation

  • Säkerställ att bolaget inte är beroende av dig som person, eller att dina roller är dokumenterade så att det går att överlåta.

  • Om bolaget växt förbi ägarledarskapet (tex 20-40 anställda) och kräver “ägarnivå” snarare än “makarnas kontroll”, kan en extern styrelse eller tydligare struktur vara rätt.

Steg-för-steg: Hur du säljer bolag

Här beskriver vi en strukturerad process för att sälja bolag, från förberedelser till avslutad affär.

Steg 1: Initiering och beslutsfas

  • Du bestämmer dig för att sälja bolaget – och fastställer mål och kriterier (pris, tidpunkt, köpare).

  • Du engagerar rådgivare (företagsmäklare, affärsbank, jurist, revisor) som kan bistå med värdering och struktur.

  • Du börjar förbereda bolaget genom de förberedelser som nämnts ovan.

Steg 2: Paketering och marknadsföring

  • Du tar fram ett säljinformationspaket som innehåller bolagets historia, verksamhet, marknad, kund­/leverantörsstruktur, nyckeltal och framtidsprognoser.

  • Du gör en kortare teaser och marknadsför affären – antingen via nätverk, mäklare eller direkt mot potentiella köpare.

  • Under denna fas samlar du potentiella intressenter och utvärderar dem – finansiella köpare, strategiska köpare, branschkollegor m.fl.

Steg 3: Förhandlingar och budfas

  • När intressenter har kommit in och visat intresse, genomförs oftast en “letter of intent” (LoI) eller seriös förhandling.

  • Du och köparen diskuterar värdering, struktur (aktier vs bolag), hur mycket du som säljare ska stanna kvar, garantier, köpeskilling och betalningsvillkor.

  • Påpeka fördelarna med en transparent och välstrukturerad affär – det minskar köparens upplevda risk, vilket kan höja priset.

Steg 4: Due diligence

  • Köparen genomför en detaljerad due diligence – granskning av bolagets bokföring, juridiska avtal, kundrelationer, leverantörer, immateriella tillgångar, skulder etc.

  • Som säljare behöver du ha dokumentation redo – och minimera “skrämselvariabler” genom att visa att bolaget är ordnat och genomlyst.

  • Om någon risk eller brist identifieras kan köparen begära prisjustering eller garantier.

Steg 5: Slutförhandling och avtal

  • En slutlig förhandling landar i avtalsdokument: aktieöverlåtelseavtal, köpebrev, garantier, eventuell delbetalning, eventuell säljarklausul, övergångstid, incitamentsprogram för nyckelpersoner etc.

  • Säljaren och köparen planerar hur övergången ska ske – oftast finns en övergångsperiod där säljaren stannar kvar för att överlämna kunder, nyckelpersoner och rutiner.

  • Parterna bestämmer hur och när köpeskillingen ska betalas – kontant, delbetalning, earn-out (tilläggsköpeskilling).

Steg 6: Genomförande och överlämning

  • När avtalet är signerat och betalning skett – sker överlämning av bolaget.

  • Du som säljare har ofta en roll under en övergångsperiod (t.ex. 6-12 månader) för att säkra att allt fungerar.

  • Efter överlämningen kan du ”kliva av” och gå vidare mot nästa projekt eller frihet.

Steg 7: Efter försäljningen

  • Du hanterar skattemässiga och juridiska aspekter – deklaration, eventuell vinstskatt, utdelning från holdingbolag etc.

  • Du reflekterar över vad du gör med likviden – investerar, startar nytt bolag eller annat.

  • Du ser till att alla avtal med dig som tidigare ägare är fullföljda och att det inte finns kvar ”hängande risker”.

Vad påverkar värdet när du ska sälja bolag?

Hur finansieras köpet av verksamhet till salu

När du har bestämt dig för att sälja bolaget är det bra att förstå vilka faktorer som påverkar värdet – så att du kan jobba aktivt med att stärka dem.

Nyckelfaktorer för värdering

  • Intjäning och framtida tillväxtpotential – bolag som växer eller har god lönsamhet är mer attraktiva.

  • Bransch och marknadsläge – vissa branscher är mer köparvänliga än andra, och konjunktur och ränteläge spelar in.

  • Kund- och leverantörsrelationer – stabil kundbas, återkommande intäkter och långa kontrakt gör bolaget mindre riskfyllt.

  • Nyckelpersoner och struktur – om bolaget är för beroende av ägaren eller några få personer blir risken högre och värdet lägre.

  • Dokumentation och ordning – god struktur, att bolaget är “exittbart” och redo för ägarbyte, ger högre värdering.

  • Skulder och juridiska risker – bolag med tydliga och hanterade risker har bättre utgångsläge.

  • Affärsmodellens robusthet – hur beroende är bolaget av udda faktorer? Hur väderberoende är verksamheten? Sådana frågor påverkar värde.

Hur kan du öka värdet inför försäljningen?

  • Rensa upp i ekonomin – minimera skulder, städa upp i balansräkningen.

  • Dokumentera processer och rutiner – gör bolaget mindre beroende av dig som ägare.

  • Säkra nyckelpersoner – ha incitamentsprogram eller avtal som binder kvar nyckelkompetens genom ägarbytet. 

  • Förbättra förutsägbara intäkter – t.ex. fler abonnemangs- eller ramavtal istället för ad hoc-jobb.

  • Uppdatera affärsplan och framtidsprognoser – ett bolag med tydlig framtidsvision blir mer attraktivt.

Struktur och skatter – att tänka på när du säljer bolag

Strukturen på affären har stor betydelse – inte bara för dig som säljare, utan även för köparen och hur stort pris du realistiskt kan få.

Aktie vs bolagsförsäljning

  • Vid försäljning av aktier i ett bolag (aktieöverlåtelse) övertar köparen oftast hela bolaget med alla rättigheter och skyldigheter.

  • Vid försäljning av verksamheten (t.ex. rörelseöverlåtelse) säljs tillgångar och verksamhet utan själva bolaget. Detta kan innebära olika skattekonsekvenser.

  • Vilken typ av köpare (strategisk eller finansiell) påverkar struktur och pris.

Skatteregler i Sverige

  • För fåmansföretag gäller särskilda regler (3:12) där ägare har möjlighet att ta utdelning till låg skatt och vid försäljning ibland få lägre beskattning.

  • Om du säljer via ett holdingbolag kan det finnas möjligheter att skjuta upp beskattning eller utnyttja fördelaktiga strukturer.

  • Skatten påverkas även av hur länge bolaget ägs, hur stor del av det egna arbetet som varit engagerat och om bolaget kvalificerar som fåmansbolag.

  • Det är viktigt att rådgöra med skatte- och juridikexpert tidigt i processen.

Incitament och övergångsperiod

  • I många försäljningar ingår en delbetalning eller “earn-out” (tilläggsbelopp) som utbetalas vid framtida måluppfyllelse. Detta påverkar struktur och risk.

  • Säljaren kan ofta vara kvar som rådgivare eller operativt under en övergångsperiod – vilket kan öka köparens trygghet och därmed priset.

  • Nyckelpersonavtal, incitamentsprogram (t.ex. optioner till ledning eller anställda) gör bolaget mer attraktivt.

Vanliga fallgropar och hur du undviker dem

Många affärer misslyckas eller får sämre resultat än förväntat – ofta på grund av vanliga misstag.

Bristande planering

Att vänta till sista minuten med att förbereda försäljningen minskar möjligheterna att påverka värdet.
Lösning: påbörja förberedelser minst 12–24 månader innan du aktivt marknadsför affären.

Bolaget är “för intimt” kopplat till ägaren

Om bolaget är beroende av dig som ägare – relationer, klienter eller processer – uppfattas risken högre av köpare.
Lösning: dokumentera processer, sprid ansvar och synliggör att verksamheten kan driftas utan dig.

Dålig dokumentation eller oreda i ekonomin

Saknade avtal, nyckeltal som inte stämmer, oklar skuldsättning – allt detta sänker värdering och försämrar köparens vilja.
Lösning: gör en intern “due diligence” innan du går ut och marknadsför – rätta upp brister och samla allt material.

Fel tidpunkt eller marknadsläge

Även ett välskött bolag kan säljas under ogynnsamma marknadsvillkor och få sämre pris.
Lösning: ha flexibilitet – följ marknadsläget, rådgör med mäklare och rådgivare om tiden är rätt. 

Skatt och juridik obevakat

Fel struktur kan leda till oväntad skattebelastning och minskad likvid ut för dig som säljare.
Lösning: tidig rådgivning – särskilt för fåmansbolag-regler, holdingbolag eller del-exit upplägg.

Att välja rätt köpare och genomföra förhandlingar

Valet av köpare och hur du genomför förhandlingsfasen påverkar både pris och hur övergången blir för bolaget och för dig.

Typ av köpare

  • Strategisk köpare: ett företag i samma eller närliggande bransch som ser synergier – ofta betalar de högre multiplar för att de kan integrera bolaget.

  • Finansiell köpare / investerare: kanske ett private equity-bolag eller en investerare som vill driva vidare bolaget själv eller med ny ledning – värderingen kan bli lägre men processen ibland snabbare.

  • Intern köpare: anställda, familj eller bolagsledning kan ta över – viktigt med bra incitament och struktur för att säkra kontinuitet.

Förhandlingstips

  • Ha klart för dig vilket pris du minst accepterar – och var flexibel på betalningsvillkor.

  • Använd konkurrens mellan intressenter för att höja priset – ju fler seriösa bud, desto starkare förhandlingsläge.

  • Tänk på framtida ansvar: garantier, övergångstid och riskfördelning måste vara tydliga.

  • Säkerställ att köparen har kapacitet – både finansiellt och operativt – för att genomföra affären och ta över verksamheten.

  • Dokumentera allt – LoI, term sheet, avtal – och ha rådgivare med under hela processen.

När är rätt tid att sälja bolaget?

Att tajma en försäljning rätt är viktigt – men det finns inget “perfekt” datum. Däremot finns tydliga indikatorer.

Internt

  • Du som ägare känner att du vill gå vidare, minska engagemang eller byta bana.

  • Bolaget har kommit in i en stabil fas eller nått en tillväxttopp.

  • Nyckeltal och affärsmodell är stabila och dokumenterade – bolaget är redo att säljas.

Externt

  • Branschen har goda förutsättningar – tillväxt, konsolidering, investerarintresse.

  • Ränta och finansieringsmöjligheter för köpare är gynnsamma.

  • Marknadstrenden för företagsförvärv är positiv – fler aktiva köpare.

När du kanske INTE ska sälja

  • Bolaget har nyligen genomgått större skifte eller står inför stora investeringar som inte hunnit bära frukt.

  • Bolagets struktur eller ekonomi är ostabil – då kan tidig försäljning ge underpris.

  • Om du som ägare fortfarande är aktivt involverad på detaljnivå utan överlämning plan – det höjer risken och sänker värderingen.

Checklista för att sälja bolag

Här är en praktisk checklista för att säkerställa att du täcker de viktigaste områdena inför & under försäljningen.

  • Finansiella rapporter (bokslut, balansräkning, resultat) uppdaterade och korrekt upprättade

  • Avtal med kunder, leverantörer och nyckelpersoner dokumenterade

  • Processer och rutiner beskrivna och nedskrivna

  • Incitamentsprogram eller nyckelpersonavtal på plats

  • Tydlig affärsplan och framtidsprognoser

  • Identifierade värdedrivare och risk-områden

  • Struktur för försäljning – aktier eller verksamhet, holdingbolag etc.

  • Rådgivare (mäklare, jurist, revisor, skatterådgivare) engagerade

  • Marknadsföring mot potentiella köpare, minst två intressenter för konkurrens

  • Due diligence-beredskap – samlad dokumentation och genomgång

  • Förhandlingar klara – pris, betalning, garantier, övergångsperiod

  • Genomförandeplan för överlämning – inkluderad inarbetning, ny ledning, kommunikation

  • Uppföljning efter försäljning – skatt, utdelning, likviditet, framtida roll

Sammantaget – varför anlita en företagsmäklare?

Som din företagsmäklare har jag sett många affärer där försäljning kunde ha gett bättre resultat med bättre förberedelser eller struktur. När du ska sälja bolag kan jag hjälpa dig med:

  • Objektiv värdering och identifiering av värdedrivare

  • Marknadsföring och identifiering av kvalificerade köpare

  • Förhandlingar och strukturering av affären

  • Projektledning av processen – så att du kan fortsätta driva bolaget medan affären sköts

  • Minimera risker – juridiska, skattemässiga, operativa

Att anlita en professionell aktör ökar chanserna att affären blir av – och till bättre villkor.

Kontakta mig, Fredrik Hultgren, så hjälper jag dig sälja ditt bolag .

15 vanliga frågor (FAQ) och svar om att sälja bolag

1. När är rätt tid att sälja bolag?

Rätt tid att sälja bolag är när verksamheten är stabil, lönsam och har tydlig tillväxtpotential. Det är också viktigt att du som ägare är redo – både mentalt och praktiskt – för att lämna över ansvaret. Marknadsläget spelar också in; vid låg ränta och hög förvärvsaktivitet är köparintresset oftast större.

2. Hur lång tid tar det att sälja ett bolag?

Att sälja bolag tar vanligtvis mellan 6 och 18 månader, beroende på bransch, storlek och hur väl förberett bolaget är. Förberedelser (värdering, dokumentation, finansiell ordning) kan pågå i flera månader innan själva försäljningsprocessen startar.

3. Hur vet jag vad mitt bolag är värt?

Värderingen grundas på flera faktorer: omsättning, vinst, tillväxtpotential, kundbas, branschläge och risknivå. En företagsmäklare eller värderingsexpert kan ge en objektiv bolagsvärdering med hjälp av metoder som multipelvärdering (EBITDA), substansvärde eller kassaflödesanalys (DCF).

4. Vilka dokument behövs för att sälja bolag?

Du bör ha följande dokument redo:

  • Senaste bokslut och ekonomiska rapporter

  • Kund- och leverantörsavtal

  • Bolagsordning och aktiebok

  • Anställningsavtal och eventuella incitamentsprogram

  • Fastighets-, leasing- och licensavtal

  • Beskrivning av verksamheten, processer och rutiner
    Ett komplett underlag ökar köparens förtroende och påskyndar processen.

5. Vilka typer av köpare finns?

Det finns tre huvudsakliga köparkategorier:

  1. Strategiska köpare – företag i samma bransch som söker synergier.

  2. Finansiella köpare – investerare eller riskkapitalbolag som fokuserar på avkastning.

  3. Interna köpare – medarbetare, familjemedlemmar eller ledningen.
    Valet av köpare påverkar både pris, struktur och hur verksamheten fortsätter efter försäljningen.

6. Vad innebär due diligence vid bolagsförsäljning?

Due diligence är köparens grundliga genomgång av bolaget före affär. Man granskar ekonomi, juridik, avtal, personal, miljö och eventuella risker. Syftet är att verifiera informationen säljaren lämnat. God dokumentation och transparens underlättar processen och stärker förtroendet.

7. Vad är skillnaden mellan att sälja aktier och att sälja verksamheten?

När du säljer aktier i ett aktiebolag överlåts hela bolaget – inklusive tillgångar, skulder och avtal.
När du säljer verksamheten (inkråmet) överlåts bara tillgångarna, kundstocken och rörelsen – inte själva bolaget.
Aktieöverlåtelse är vanligast och skattemässigt fördelaktigt i många fall, men varje affär bör bedömas individuellt.

8. Hur påverkas skatten när jag säljer bolag?

Skatten beror på hur du strukturerar affären:

  • Vid försäljning av aktier i ett fåmansbolag gäller 3:12-reglerna.

  • Du kan ibland sälja via ett holdingbolag för att skjuta upp beskattningen.

  • Vinstskatten är normalt 20–30 %, men kan bli lägre med rätt planering.
    En skattejurist eller företagsmäklare hjälper dig att välja den mest effektiva strukturen.

9. Kan jag sälja bolaget även om det har skulder?

Ja, det går att sälja bolag med skulder – men skulderna påverkar värderingen. Köparen kommer vilja veta omfattningen och typen av skulder. I vissa fall görs justering av priset eller så betalar du av skulderna innan överlåtelsen.

10. Behöver jag anlita en företagsmäklare för att sälja bolaget?

Det är starkt rekommenderat. En företagsmäklare hjälper dig med värdering, marknadsföring, köparurval, förhandling och strukturering av affären. Det sparar tid, minskar riskerna och ökar ofta köpeskillingen eftersom processen blir mer professionell.

11. Hur hittar man rätt köpare till sitt bolag?

En erfaren mäklare använder nätverk, branschkontakter och diskreta marknadsplatser för företagsförsäljning. Du kan också själv identifiera tänkbara köpare – exempelvis konkurrenter, leverantörer eller investerare. En strukturerad process med flera intressenter skapar konkurrens och bättre pris.

12. Kan jag sälja bara en del av bolaget?

Ja, det är fullt möjligt att sälja en andel av bolaget. Det kallas del-exit och innebär att du tar in en delägare eller investerare som köper en procentandel. Det kan vara ett sätt att frigöra kapital, minska risk eller ta in kompetens – samtidigt som du behåller kontrollen.

13. Vad är en earn-out och hur fungerar den?

En earn-out är en tilläggsköpeskilling som du får om bolaget uppnår vissa mål efter försäljningen, t.ex. viss omsättning eller vinst.
Det används ofta när köparen vill minska risk och du som säljare stannar kvar under en övergångsperiod.
Det kan vara fördelaktigt – men se till att målen är tydliga och mätbara.

14. Hur kan jag öka värdet på mitt bolag innan försäljning?

För att öka värdet innan du säljer bolag kan du:

  • Förbättra lönsamheten och stabilisera kassaflödet

  • Dokumentera processer och minska beroendet av dig som ägare

  • Skapa återkommande intäkter (abonnemang, ramavtal)

  • Behålla nyckelpersoner med avtal eller incitament

  • Rensa upp i balansräkningen och minska onödiga skulder
    Små förbättringar i marginaler och struktur kan ge stor effekt på värderingen.

15. Vad händer efter att jag sålt bolaget?

Efter försäljningen behöver du:

  • Deklarera vinsten och betala eventuell kapitalvinstskatt

  • Hantera övergången och eventuella åtaganden i avtalet

  • Planera hur du ska använda kapitalet – ny investering, pension eller privat sparande
    Många säljare väljer att starta nytt, investera i andra bolag eller ta ett sabbatsår efter försäljningen.

Att sälja bolag är en komplex process som kräver planering, rådgivning och rätt timing. Genom att förstå de vanligaste frågorna och svaren kan du förbereda dig bättre, undvika misstag och maximera värdet av din livsverk.

Rulla till toppen